Δράσεις του σχολείου μας κατά της βίας.

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Πολλοί φορείς που έχουν χρηματοδοτηθεί τα τελευταία χρόνια από Ευρωπαϊκά προγράμματα που συντονίζει το ΙΚΥ (Comenius, Erasmus+) έχουν προσπαθήσει να αναδείξουν το πρόβλημα και να προτείνουν λύσεις.

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying), όπως και ο όρος «θυματοποίηση» (victimization) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.

 

ΔΡΑΣΗ 1

«Ήρωες»: Ένα Φιλμ Μικρού Μήκους Για Τον Σχολικό Εκφοβισμό
“Δεν γνωρίζεις τη μεγάλη δύναμη που κρύβεις μέσα σου”
Η βία είναι το όπλο των αδύναμων
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως η παγκόσμια ημέρα κατά του bullying, δηλαδή κατά της “σχολικής βίας” και του “σχολικού εκφοβισμού”.
Με αφορμή την ημέρα αυτή, βρήκαμε ένα φιλμ μικρού μήκους, το οποίο αναδεικνύει τη δύναμη που κρύβει κάθε παιδί-θύμα του σχολικού εκφοβισμού, ενώ παράλληλα καταδεικνύει τη συμβολή που μπορεί να έχει ο δάσκαλος στην αντιμετώπισή του.
Η μικρή μήκους ταινία “Ήρωες” πραγματεύεται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Μιλά για τη δύναμη που κρύβουν όλα τα παιδιά μέσα τους και για τον σπουδαίο ρόλο των δασκάλων, στο να βοηθήσουν τα παιδιά που είναι θύματα εκφοβισμού.
Στην 3λεπτη διάρκεια της ταινίας, βλέπουμε ένα δάσκαλο να αναφέρει στην τάξη του, τα χαρακτηριστικά που έχει ένας ήρωας. Μέσα από τη διδασκαλία του βοηθά, έτσι, ένα μικρό παιδί, θύμα του εκφοβισμού από τους συμμαθητές του, να συνειδητοποιήσει τη δύναμη που κρύβει μέσα του. Πως είναι και αυτός ένας ήρωας και οι ήρωες δεν το βάζουν ποτέ κάτω.
Δημιουργός του φιλμ είναι ένας νεαρός Έλληνας σκηνοθέτης, ο Γιώργος Χιώτης, ενώ η ταινία συμμετείχε στο διεθνή διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους RØDE.
Τα γυρίσματα έγιναν στο Λεωνίδιο, σε ένα υπέροχο κτήριο που κατασκευάστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και στεγάζει το δημοτικό σχολείο της πόλης.
Δείτε το φιλμ:

“Η αποφυγή της βίας είναι η απάντηση στο κρίσιμο πολιτικό και ηθικό ερώτημα της εποχής μας – την ανάγκη του ανθρώπου να υπερνικήσει την καταπίεση και τη βία χωρίς να καταφύγει στην καταπίεση και τη βία. Ο πολιτισμός και η βία είναι έννοιες αντίθετες”.
Σχολικός εκφοβισμός δεν είναι μια διαμάχη ή σύγκρουση μεταξύ δυο μαθητών ή μαθητριών, δεν είναι το πείραγμα, ούτε και τα αστεία προς κάποιον συμμαθητή που γίνονται σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν έχουν συνέχεια και δεν επηρεάζουν την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών.
Ο προσδιορισμός της βίας στο σχολείο είναι αρκετά σύνθετος και αυτό που τον ξεχωρίζει από το πείραγμα και τον τσακωμό, είναι η ένταση του, η διάρκεια του, η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και η συναισθηματική επίδραση που έχει πάνω στα παιδιά.
Η βία στα σχολεία και ο ενδοσχολικός εκφοβισμός (school bullying) θεωρούνται πλέον κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο τα τελευταία χρόνια ηχεί όλο και περισσότερο στα αυτιά μας, αφού το φαινόμενο εξαπλώνεται.
Η πραγματικότητα είναι πως το φαινόμενο αυτό υπήρχε πάντα στα σχολεία. Η ενδοσχολική βία ξεκινά από πολλές και διάφορες αιτίες, εκδηλώνεται με διαφορετικούς τρόπους, σε ποικίλη ένταση, προκαλώντας έντονο άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανασφάλεια, φοβίες και απόρροια όλων των παραπάνω είναι να τραυματιστεί σοβαρά η ψυχή του παιδιού.
Ένα ασφαλές, ειρηνικό και δημοκρατικό σχολείο, ένα σχολείο χωρίς βία και φόβο αποτελεί δικαίωμα όλων των παιδιών. Χρέος όλων μας να το διασφαλίσουμε!
ΠΗΓΗ: Δήμητρα Τούνα

ΔΡΑΣΗ 2

 

Από cs